Το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης μπορούν – στα πλαίσια του νέου εξωδικαστικού μηχανισμού- να προβούν σε αναδιάρθρωση και διαγραφή των οφειλών προς αυτούς. Προβλέπεται ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο σε έως 240 μηνιαίες δόσεις.
Α. Ποιες οφειλές αφορά η ρύθμιση αυτή;
Αφορά οφειλές προς το Δημόσιο που δεν υπερβαίνουν το ποσό του 1.500.000 ευρώ συνολικά (δηλαδή συνυπολογιζομένων των οφειλών προς όλους τους φορείς του Δημοσίου, όπως ΕΦΚΑ κτλ). Θα πρέπει επίσης οι παραπάνω οφειλές να είναι μικρότερες από τις οφειλές σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, που συμμετέχουν στην συμφωνία.
Β. Προϋποθέσεις αποδοχής της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλής από το Δημόσιο:
Είναι άκυρος ο όρος σύμβασης αναδιάρθρωσης, που προβλέπει:
Γ. Τι μπορεί να προβλέπει η σύμβαση αναδιάρθρωσης με το Δημόσιο;
Το «κούρεμα» προς το δημόσιο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 95% των απαιτήσεων του δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση, 85% των απαιτήσεων του δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.
Περαιτέρω, στην περίπτωση αυτή το «κούρεμα» προς τους χρηματοδοτικούς φορείς δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 80% των απαιτήσεων των χρηματοδοτικών φορέων, με εξαίρεση τους τόκους υπερημερίας για τους οποίους δεν υπάρχει όριο.
Όσον αφορά την ρύθμιση οφειλών με το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, έχουν εξαγγελθεί – χωρίς ακόμη να έχει εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση που να το επιβεβαιώνει- τα εξής:
Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης για τη ρύθμιση οφειλών με το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης ανέρχεται σε 50 ευρώ. Περαιτέρω σε περίπτωση που η προσφερόμενη λύση από τους χρηματοδοτικούς φορείς προκύπτει από την αντιπρόταση των πιστωτών, προβλέπεται ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης προς χρηματοδοτικού φορείς που ανέρχεται σε 50 ευρώ ανά δάνειο με εξασφάλιση και σε 50 ευρώ ανά πιστωτή για δάνεια χωρίς εξασφάλιση.
Ο μέγιστος αριθμός δόσεων ρύθμισης αποπληρωμής οφειλής προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης είναι 240.
Επίσης, ο οφειλέτης θα πρέπει να καταβάλει για τα χρέη του ό,τι εισπράξει από την ρευστοποίηση όλης της περιουσίας του. Για τα, δε, ακίνητα περιουσιακά στοιχεία, η αξία ρευστοποίησης προσδιορίζεται ως το μέγιστο ανάμεσα στη φορολογητέα αξία και την εμπορική αξία μειωμένη, κατά 3% λόγω των εξόδων της διαδικασίας ρευστοποίησης, ενώ για τα κινητά περιουσιακά στοιχεία, η αξία ρευστοποίησης ταυτίζεται με την εμπορική αξία.
Δ. Μπορεί ο οφειλέτης να κάνει διμερή διαπραγμάτευση με το Δημόσιο;
Ναι, εφόσον με τη σύμβαση ο οφειλέτης καθίσταται βιώσιμος ή αξιόχρεος, κατά περίπτωση, η ανάκτηση του Δημοσίου ή του Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης είναι τουλάχιστον ίση προς την εκτιμώμενη ανάκτησή του σε περίπτωση πτώχευσης του οφειλέτη. Επιπλέον, στην περίπτωση των διμερών διαπραγματεύσεων ή στις πολυμερείς διαπραγματεύσεις όταν η προσφερόμενη λύση από τους χρηματοδοτικούς φορείς προκύπτει από την αντιπρόταση των πιστωτών, το «κούρεμα» βασικής οφειλής προς το Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 75%.
19 Απρίλιου 2024
27 Οκτωβρίου 2022
04 Μαρτίου 2022
04 Φεβρουάριου 2022
10 Ιουνίου 2021