Από την έναρξη της οικονομικής κρίσης και εντεύθεν, οι οφειλές έναντι του Δημοσίου ακολουθούν ανησυχητικά αυξητικό ρυθμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εφορία έχουν ήδη ξεπεράσει τα 113 δις ευρώ, ενώ εντός του 2022 αυξάνονται με ρυθμούς σχεδόν ενός δις ευρώ ανά μήνα.
Οι οφειλέτες έναντι της εφορίας έχουν ανέλθει στα 4.744.758 φυσικά και νομικά πρόσωπα από τους οποίους 1.364.368 έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με αναγκαστικά μέτρα ενώ 1.975.739 φορολογούμενοι απειλούνται με κατασχέσεις και πλειστηριασμούς.
Τονίζεται ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία προβλέπεται η δυνατότητα του Ελληνικού Δημοσίου να εκκινήσει διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης ακόμη και επί της ακίνητης περιουσίας για ληξιπρόθεσμες οφειλές μόλις άνω των 500 ευρώ, ενώ παρά το γεγονός ότι κατά τα προηγούμενα έτη συνηθιζόταν εγγραφή της κατάσχεσης χωρίς περαιτέρω ενέργειες προκειμένου απλά να δεσμευτεί το ακίνητο του οφειλέτη και να μην μπορεί ο τελευταίος να το μεταβιβάσει, η εφορία πλέον δεν αστειεύεται και επιδιώκει έμπρακτα να ολοκληρώνει πλειστηριασμούς.
Μπορεί λοιπόν τα αλλοδαπά funds να αντιμετωπίζουν οξύ πρόβλημα νομιμοποίησης μετά την ριζοσπαστική υπ’ αριθμ. 822/2022 απόφαση του Αρείου Πάγου η οποία έχει αναλυθεί διεξοδικώς σε προγενέστερο άρθρο μας, αλλά το Δημόσιο δεν κωλύεται επί του παρόντος να εκθέσει σε αναγκαστικό πλειστηριασμό ακόμη και την πρώτη κατοικία των οφειλετών του.
Μοναδική λύση και διέξοδο προσφέρει επί του παρόντος η ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών. Θα πρέπει να τονιστεί στο σημείο αυτό ότι μέσω της ανωτέρω διαδικασίας καθίσταται εφικτή η συνολική ρύθμιση των οφειλών τόσο δηλαδή αυτών έναντι του Δημοσίου όσο και αυτών έναντι τραπεζών και αλλοδαπών funds . Ο εξωδικαστικός μηχανισμός όμως μπορεί να ολοκληρωθεί επιτυχώς ακόμα και αν δεν συναινέσουν οι λοιποί στρατηγικοί πιστωτές και τα funds. Ως αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής ο οφειλέτης σε περίπτωση συναίνεσης των τραπεζών και των funds θα έχει επιτύχει μία καθολική ρύθμιση των οφειλών του επ ωφελεία του και κατόπιν αμοιβαίας συναίνεσης, σε περίπτωση δε μη συναίνεσης των ιδιωτών θα έχει επιτύχει τουλάχιστον την ρύθμιση των οφειλών του έναντι του Ελληνικού Δημοσίου ώστε αυτό να μην εκκινήσει στη συνέχεια μέτρα αναγκαστικής είσπραξης σε βάρος του τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών και ακίνητης περιουσίας. Με τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών δηλαδή θεσπίζεται επί της ουσίας δυνατότητα διμερούς διαπραγμάτευσης με το Ελληνικό Δημόσιο. Να προειδοποιήσουμε τέλος τους αναγνώστες μας ότι σε περίπτωση επιβληθείσας κατάσχεσης, η υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό δεν συνεπάγεται την αναστολή της.
Συμπερασματικά, οι οφειλέτες του Ελληνικού Δημοσίου θα πρέπει να απευθυνθούν άμεσα σε εξειδικευμένους νομικούς καθώς δεν δικαιολογείται εφησυχασμός λόγω της διαδεδομένης λανθασμένης αντίληψης ότι οι πλειστηριασμοί δύνανται να «παγώσουν» μετά την έκδοση της υπ’ αριθμ. 822/2022 απόφασης του Αρείου Πάγου
15 Νοεμβρίου 2024
08 Νοεμβρίου 2024