ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Τα δικηγορικά γραφεία Lekkakou & Associates - Law Firm, διαθέτουν σημαντική πείρα στο χειρισμό τραπεζικών και οικονομικών θεμάτων, και βρισκόμαστε πάντα στο πλευρό των πελατών μας.

Τι είναι τελικά ο Servicer;

Στις 15/12/2025, το Συμβούλιο της Επικρατείας (Δ' Τμήμα) εξέδωσε τις αποφάσεις 2260 & 2261/2025. Στην καρδιά της υπόθεσης βρίσκεται ένα θεμελιώδες ερώτημα, που υπερβαίνει την τυπική νομιμοποίηση: Είναι οι Servicers (ΕΔΑΔΠ) πραγματικά «Χρηματοδοτικά Ιδρύματα» ή απλές εμπορικές επιχειρήσεις;

Ο νόμος (Ν. 4549/2018) τους ονόμασε «χρηματοδοτικά ιδρύματα» για να άρει αμφιβολίες, η λειτουργία τους (ManagerialFactoring) διαφέρει ριζικά από αυτήν ενός πιστωτικού ιδρύματος.

Ορισμός CRR (Κανονισμός 575/2013)

Για να είναι μια οντότητα «χρηματοδοτικό ίδρυμα», πρέπει να ασκεί δραστηριότητες (όπως δανειοδότηση, συμμετοχές), οι οποίες ενέχουν ανάληψη κινδύνου. Οι Servicers διαχειρίζονται απαιτήσεις τρίτων (SPVs), χωρίς να ρισκάρουν δικά τους κεφάλαια.

Συγκριση Προφιλ: Τραπεζα εναντι Servicer

Η απόκλιση στο σχήμα δείχνει το ρυθμιστικό κενό

«Ο Servicer αμείβεται για υπηρεσίες (servicing), δεν επενδύει κεφάλαιο. Άρα η ταξινόμηση CRR δεν είναι αυτονόητη»

Ι. Το ΣτΕ 2260-2261/2025:

Εξετάζει την οντολογική φύση του Servicer. Αν δεν είναι χρηματοδοτικό ίδρυμα, τότε το εποπτικό και κυρωτικό πλαίσιο είναι έωλο.

  • Δίνει έμφαση στη φύση της δραστηριότητας.
  • Καταφεύγει στην ερμηνεία του Ενωσιακού Δικαίου (CRR).
  • Αμφισβητεί την «αυτόματη» εποπτεία που εφαρμόζεται στα πιστωτικά ιδρύματα.



ΙΙ. Επιπτώσεις στην Αγορά & Καταναλωτές:

1. Φορολογία & Προνόμια

Η «φορολογική αρχιτεκτονική» του Ν. 3156/2003 στηρίζεται στην υπόθεση, ότι οι κανόνες λειτουργίας είναι αυστηροί. Αν οι Servicers δεν είναι ιδρύματα, δικαιολογούνται οι ατέλειες και οι φορολογικές απαλλαγές; Δεν δημιουργείται διατάραξη της ισορροπίας των συναλλασομένων;

2. Προστασία Δανειοληπτών

Η αναγωγή της δραστηριότητας σε «χρηματοπιστωτική» δημιουργεί ανισορροπία. Η απόφαση του ΣτΕ μπορεί να οδηγήσει σε αυστηρότερο έλεγχο ως προς την αισχροκέρδεια και τη διαφάνεια του τιμήματος εξαγοράς.

ΙΙΙ. Γιατί έχει σημασία;

Αν οι Servicers δεν είναι χρηματοδοτικά ιδρύματα, τότε το ρυθμιστικό πλαίσιο εποπτείας, οι φορολογικές απαλλαγές και τα δικονομικά προνόμια, τα οποία απολαμβάνουν, τίθενται εν αμφιβόλω. Δεν πρόκειται μόνο για το αν μπορούν να δικάσουν, αλλά για το αν το «κουστούμι» της τράπεζας, που φορούν, αντιστοιχεί στην πραγματική τους φύση.

Ο Κίνδυνος για Servicers: Εν κατακλείδι, η απώλεια του status «πιστωτικού ιδρύματος» μπορεί να επηρεάσει τα φορολογικά τους προνόμια και την ασυλία τους σε θέματα διαφάνειας.

ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΕΜΑΣ

  • Νίκος Γεωργακάκης

    Πριν από 4 χρόνια, ψάχνοντας καταρτισμένο δικηγόρο – διαμεσολαβητή να εκπροσωπήσει την εταιρεία μου στις τράπεζες για κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια, βρέθηκα στο γραφείο της Κας. Λεκκάκου. Από την πρώτη στιγμή βρήκα έναν επαγγελματισμό, μία συνέπεια, ουσιαστική ανταπόκριση στα πολλά και ποικίλα ζητήματά μου και κυρίως ήθος. Η Κα. Λεκκάκου και οι συνεργάτες της έχουν πλήρη επιστημονική κατάρτιση και επιχειρηματολογία για την θετική αντιμετώπιση των Τραπεζών, Funds και Servicers, στις καταχρηστικές διεκδικήσεις τους!!! Πορευόμαστε μαζί 4 χρόνια τώρα με μόνο επιτυχίες και διεκδικήσεις προς όφελος της ξενοδοχειακής μου εταιρείας.

  • Αρτέμης Μαυρικάκης

    Νιώθοντας την ανάγκη να ευχαριστήσω το γραφείο σας για τις υπηρεσίες του, σχετικά με την διευθέτηση της υπόθεσης μου για την ξενοδοχειακή μου επιχείρηση, να επισημάνω ότι: Από την πρώτη επαφή που είχα με το γραφείο σας, διαπίστωσα την μεθοδικότητα, την κατάρτιση και τον επαγγελματισμό των στελεχών του. Δεν μου αφήσατε κανένα ερώτημα αναπάντητο και η συνεχής επαφή μας, μου έδινε σιγουριά και αισιοδοξία για το ευκταίο αποτέλεσμα. Είμαι σίγουρος, ότι είστε σε θέση να λύσετε πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλοι οι δανειολήπτες.

  • Γιώργος Οικονόμου

    Υψηλού επιπέδου επιστημονική κατάρτιση, εφευρετικότητα και επινόηση αδιάσειστων επιχειρημάτων, που διακρίνονται από μαθηματική δομή και την συνακόλουθη βεβαιότητα. Υπευθυνότητα και ενσυναίσθηση, άψογη και υποστηρικτική συμπεριφορά. Άριστος χειρισμός των υποθέσεων. Η Κάθε υπόθεση που αναλαμβάνει γίνεται προσωπικό της βίωμα και, με αριστοτεχνικά δομημένες τοποθετήσεις κερδίζει και τις πλέον δύσκολες υποθέσεις. Αυτός είναι ο ισχυρότερος λόγος που την εμπιστεύονται ιδιώτες, αλλά και οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, όταν αντιμετωπίζουν προβλήματα πλειστηριασμών ή άλλες δύσκολες υποθέσεις. Εμπιστεύομαι, απόλυτα την κυρία Κωνσταντίνα Λεκκάκου & τους αυστηρά επιλεγμένους συνεργάτες του γραφείου της. 100% ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ. Οφείλω πολλά ευχαριστώ για τις κερδισμένες μου υποθέσεις και εύχομαι να κερδίσει την υψηλή αναγνώριση και τιμή που της αξίζει, αφενός σαν άνθρωπος και αφετέρου λόγω των πολλαπλών επιτυχιών της απέναντι στα Funds.

  • Νίκος Κουριδάκης

    Άριστη συνεργασία με όλο το επιτελείο και άρτια ενημερωμένοι όλοι τους, πάντα με την ανθρώπινη προσέγγιση, χωρίς να υπόσχονται μαγικές λύσεις, με αρίστη νομική κατάρτιση, όπως ακριβώς και εσείς Κα. Κωνσταντίνα Λεκκάκου αντιμετωπίσατε την δική μου περίπτωση. Ειλικρινά σας ευχαριστώ. Σας εύχομαι πάντα επιτυχίες.

  • Αναστασία Κυπαρίση

    Εγώ θα σταθώ στο ανθρώπινο και μόνο κομμάτι της Κας. Λεκκάκου και των συνεργατών της. Θα ήθελα έναν έναν προσωπικά να σας ευχαριστήσω για τον χρόνο που πολλές και συνεχόμενες φορές μπήκατε στην διαδικασία να με καλέσετε και να μου εξηγήσετε ένα ένα τα βήματα που κάνετε, τόσο για εμένα, όσο και την υπόλοιπη οικογένεια μου. Μου δείξατε πως ψάχνετε κάθε οδό, προκειμένου να οδηγηθούμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Σας ευχαριστούμε που πάνω απ' όλα σέβεστε και είστε ΑΝΘΡΩΠΟΙ!

Εγγραφή στο newsletter