ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΕΛΑΤΩΝ ΣΕ ONLINE ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ
Προσφάτως, παρατηρήθηκαν υποκλοπές προσωπικών στοιχείων πελατών ταξιδιωτικού πρακτορείου που ανάγκασε τις τράπεζες να προχωρήσουν – και για προληπτικούς λόγους – σε αντικαταστάσεις πιστωτικών και χρεωστικών καρτών.
Ο αριθμός των καρτών υπολογίζεται σε 15.000 και η απόφαση πάρθηκε μετά την υποκλοπή των στοιχείων πελατών τους που καταγράφηκε σε ταξιδιωτικό πρακτορείο (ελληνική εταιρεία) η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο των διαδικτυακών πωλήσεων τουριστικών υπηρεσιών, δηλαδή κρατήσεων αεροπορικών, ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ξενοδοχείων, ταξιδιωτικών ασφαλίσεων, κλπ. Μάλιστα, αν και τα κρούσματα χρεώσεων πελατών για συναλλαγές που ουδέποτε πραγματοποίησαν ήταν πολύ λίγα, οι τράπεζες υποχρεώθηκαν να λειτουργήσουν προληπτικά και εκτός από την «παρακολούθηση» των εν λόγω καρτών, προχωρούν σταδιακά στην αντικατάστασή τους, ακυρώνοντας όλες τις κάρτες πελατών τους που είχαν ήδη πραγματοποιήσει έστω και μία συναλλαγή κατά το παρελθόν στον σχετικό Ιστότοπο.
Εν όψει των παραπάνω, οι συναλλασσόμενοι με ταξιδιωτικά γραφεία με online συναλλαγές θα πρέπει να γνωρίζουν τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτές τις περιπτώσεις.
Συγκεκριμένα, τα υποκείμενα των δεδομένων- συναλλασσόμενοι μπορούν να λάβουν τα εξής μέτρα προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων:
- Να μην δίνουν ποτέ προσωπικά τους στοιχεία και κωδικούς σε συναλλαγές σε online συναλλαγές με Τράπεζες. Βασική πολιτική πολλών τραπεζών είναι να μην ζητούν τέτοια στοιχεία από πελάτες με μαζικό τρόπο (μέσω αποστολής μαζικών mails) και μάλιστα το αναγράφουν και στην αρχική τους σελίδα. Άρα, οι συναλλασσόμενοι δεν πρέπει να δίνουν στοιχεία σε απάντηση μαζικών mails, διότι αυτά πιθανότατα αποτελούν προϊόν ηλεκτρονικού «ψαρέματος» προσωπικών τους στοιχείων και δεδομένων (e-phising)
- Να μην δίνουν στοιχεία πιστωτικών και χρεωστικών τους καρτών τηλεφωνικά σε ταξιδιωτικά γραφεία – πρακτορεία, όπως τον αριθμό της πιστωτικής τους κάρτας και τον 3-ψήφιο αριθμό που βρίσκεται στο πίσω μέρος της κάρτας τους, διότι έτσι τα στοιχεία είναι έκθετα για υποκλοπή. Μάλιστα, αυτή η τηλεφωνική εκζήτηση στοιχείων αποτελεί μια λανθασμένη προσφιλή πρακτική πολλών ταξιδιωτικών γραφείων που πρέπει να απαλειφθεί, διότι καθιστά τα στοιχεία αυτά έκθετα σε οποιαδήποτε υποκλοπή.
- Στην συγκεκριμένη περίπτωση, εάν έχουν παρατηρήσει οι κάτοχοι των καρτών που κλάπηκαν, online συναλλαγές που δεν έχουν πραγματοποιηθεί από τους ίδιους, πρέπει να ενημερώσουν την Τράπεζα για την εν λόγω συναλλαγή, ώστε να προχωρήσει η Τράπεζα στη συνέχεια σε εντοπισμό του ατόμου που πραγματοποίησε την παράνομη αυτή συναλλαγή (διαδικασία του trace back από την Τράπεζα).
- Οι συναλλασσόμενοι θα πρέπει, επίσης, στον βαθμό που δεν το έχουν κάνει, να έχουν απενεργοποιημένη τη λειτουργία «Αυτόματης Καταχώρισης» του browser του υπολογιστή τους, κατά την πραγματοποίηση συναλλαγών με ταξιδιωτικά γραφεία, αλλά και γενικότερα, καθότι η λειτουργία αυτή αποθηκεύει τους κωδικούς στον υπολογιστή, γεγονός που τους καθιστά έκθετους σε οποιαδήποτε κλοπή από hackers.