Όπως αναφερθήκαμε σε προηγούμενη δημοσίευσή μας, εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος, αναμένεται από την Βουλή η ψήφιση πολυνομοσχεδίου, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στους δανειολήπτες με «κόκκινα» - ληξιπρόθεσμα δάνεια να τα «επαναγοράσουν» από τις διαχειρίστριες εταιρείες – funds, με «κούρεμα» της οφειλής και χρηματοδότηση του υπολοίπου από τρίτες εταιρείες «DPOs (Discount Pay Off)»
Παρά το γεγονός, ότι προς το παρόν είναι περιορισμένες οι πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει σχετικά με τη διαδικασία της εν λόγω επαναγοράς και ιδίως τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί ο εκάστοτε οφειλέτης, ώστε να καταφέρει να πετύχει το επιδιωκόμενο «κούρεμα» και την αναχρηματοδότηση, χρήσιμη θα ήταν μία πρώιμη μελέτη του προσεχούς νομοσχεδίου.
Καθοριστικό κριτήριο για την ένταξη του οφειλέτη στο αναμενόμενο αυτό νομοθετικό πλαίσιο θα αποτελέσει, δίχως άλλο, το αξιόχρεο αυτού και ιδίως η περιουσιακή του κατάσταση σε σχέση με το σύνολο των οφειλών του, έναντι ιδιωτών και Δημοσίου.
Πιο συγκεκριμένα, προκειμένου μια εταιρεία «DPO» να επιλέξει να «εξαγοράσει» το υψηλότερου κινδύνου δάνειο ενός οφειλέτη, θα είναι αναγκαίο ο τελευταίος να φέρει περιουσιακά στοιχεία, ιδίως ακίνητα, τα οποία θα παρέχουν την απαραίτητη εξασφάλιση στη νέα πιστώτρια – «DPO», ότι, σε περίπτωση αφερεγγυότητας του οφειλέτη, θα μπορέσει να εισπράξει κάποια στιγμή το ποσό της χρηματοδότησης προσαυξημένο με το κέρδος στο οποίο αποσκοπεί, μέσω ρευστοποίησης της περιουσίας του.
Επιπλέον, απαραίτητη προϋπόθεση θα είναι η μη ύπαρξη λοιπών σημαντικών οφειλών απέναντι σε λοιπά πρόσωπα και στο Δημόσιο, καθότι τότε καθίσταται αβέβαιο για την εταιρεία «DPO» το αν θα εξοφληθεί η δανειακή υποχρέωση του οφειλέτη, έναντι αυτής ή έτεροι δανειστές θα επιχειρήσουν να ικανοποιηθούν πρότερα. Φυσικά, το αξιόχρεο του οφειλέτη θα κριθεί και βάσει των χρηματοροών του, ήτοι του μηνιαίου εισοδήματός του.
Εκ των άνω, προκύπτει ότι υφίστανται καθοριστικοί παράγοντες, από τους οποίους θα εξαρτηθεί το ποιοι δανειολήπτες δύνανται να επωφεληθούν του πολυαναμενόμενου νομοθετικού εργαλείου.
Ήδη διαφαίνεται σε αυτό το πρώιμο στάδιο, ότι η μορφή αυτή αναδιάρθρωσης της οφειλής απευθύνεται σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις με οφειλές έναντι ενός πιστωτή, που φέρουν όμως ακίνητη περιουσία μεγάλης αξίας, αποκλείοντας τεράστια μερίδα μικρο-οφειλετών, οι οποίοι δεν διαθέτουν σημαντικά περιουσιακά στοιχεία ή ενισχυμένα εισοδήματα.
Διατηρώντας τις άνω εύλογες επιφυλάξεις περί της δραστικότητας του αναγγελθέντος νομοθετικού πλαισίου στην αντιμετώπιση του ληξιπρόθεσμου χρέους και στην ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων πολιτών, αναμένουμε την εφαρμογή του στην πράξη.
21 Δεκεμβρίου 2024
13 Δεκεμβρίου 2024
06 Δεκεμβρίου 2024
29 Νοεμβρίου 2024